Sunday, August 3, 2014

Salāti uz peldošas platformas

Ilgu laiku nevarēju izbrīvēt laiku rakstīšanai lielas noslodzes un veselības problēmu dēļ. Tāpēc šajā rakstā īsi aprakstīšu eksperimentu ar salātiem uz peldošās platformas, tā rezultātus un secinājumus.
3 dienas pēc stādīšanas salātu sēklas tiešām izdīga. Šajā brīdī es apzināju savu pirmo kļūdu. Salātu diedzēšanas aprakstos iesaka sākumā kūdru kārtīgi samitrināt un tad stādīt tajā sēklas. Es izdarīju otrādi - iestādīju sēklas, tad aplēju kūdru ar šķīdumu. Rezultātā dažās kasetēs sēklas ieskalojās pārāk dziļi un neizdīga, dažās - izdīga pārāk tuvu kasetes malai.
Es noņēmu mini-siltumnīcas vāku un atstāju dēstus augt uz palodzes saules gaismā. Tie auga labi un nedēļas beigās izskatījās šādi:
Apmēram divu nedēļu laikā salātu stādi bija gana izauguši un gatavi pārstādīšanai iekārtā.
Es novietoju hidroponisko iekārtu ar peldošo platformu pie loga, ieslēdzu aerātoru un iepildīju tvertnē barojošo šķīdumu. Šim eksperimentam izmantoju Vito 1 šķidrā mēslojuma šķīdumu ūdenī ar pilnu ieteicamo koncentrāciju. Šķīdumu padarīju skābāku, pievienojot nedaudz etiķa, lai pH līmenis būtu zem 6.
Ielējis tvertnē apmēram 20l šķīduma, ievietoju tajā putuplasta platformu.
Tad ķēros pie salātu stādu pārstādīšanas keramzītā. Ļoti uzmanīgi izņēmu tos no kūdras un noskaloju saknes zem tekoša ūdens.
Turot stādu virs glāzītes tā, lai sakne atrodas tās iekšpusē, uzmanīgi iebēru keramzītu.
Šeit es apzināju savu otro kļūdu. Keramzīta granulas priekš šāda stādīšanas veida bija par lielu. Tādēļ bija grūti panākt, lai salātu stādi atrodas vertikālā stāvoklī. Nākošreiz izmantošu mazākas granulas.
Pabeidzis pārstādīšanu, ievietoju glāzītes hidroponiskajā iekārtā ar peldošo platformu.
Turpmākās nedēļas laikā es saskāros ar vairākām problēmām. Pirmkārt tiešie saules stari iespīdēja logā tikai līdz pusdienlaikam. Otrajā dienas pusē istabā ienāca tikai atstarota gaisma. Otru problēmu radīja laika apstākļi. Nākošajā dienā pēc salātu stādu pārstādīšanas iekārtā debesis aizvilka mākoņi, saule parādījās reti, pārsvarā lija lietus. Saulainu dienu praktiski nebija, tāpēc salātu stādi izjuta spēcīgu gaismas trūkumu. Nedēļas laikā tie paaugās pavisam nedaudz.
Arī turpmāk laiks bija mākoņains un lietains. Šādi salātu stādi izskatījās vēl pēc mēneša iekārtā:
Viens stāds nomira un tika izmests. Pārējie bija ļoti vārgi. Lapas bija ļoti blāvā krāsā, plānas un trauslas. Tā vietā, lai augtu vertikāli, tās gulēja uz platformas.
Secināju, ka eksperiments ir noslēdzies ar neveiksmi. Kļuva pavisam acīmredzami, ka, audzējot augus mākslīgos apstākļos, uz dabīgajiem faktoriem paļauties nevar. Turpmāko eksperimentu veikšanai ir nepieciešams mākslīgais apgaismojums. Šim nolūkam es pasūtīju led-lampu ar 36 zilā un 90 sarkanā spektra diodēm, tās jauda - 15W. Kad mans pasūtījums tiks piegādāts turpināšu eksperimentēt. Domāju, ka ar gaismu man veiksies daudz labāk.

No comments:

Post a Comment